Det är underbart att ta sig en semesterresa till fjärran länder, men man kan lätt bli ganska trött. Förutom själva resan så är det också olika tider på dygnet om man reser långt. Ibland kan skillnaden vara flera timmar, något som gör att man blir helt förvirrad fysiskt sett. De som flyger för jobbet tycker kanske det är ännu svårare att anpassa sig till olika tidszoner eftersom de måste vara alerta och sitta i möten trots att deras kroppar säger att det är natt.

439-5-jetlagMed hjälp av olika tips och tillbehör så kan man göra det lite lättare för sig. Rent allmänt så är det lättare att resa västerut än österut, kroppen anpassar sig snabbare. Detta gör det enklare att resa till Amerika, men bättre att komma hem från Asien. Det allra bästa kan vara om man har tid att ge sig själv en extra dag att komma in i rytmen, oavsett om man är på väg hem eller bort. Men de flesta vill ju utnyttja de få dagar de har till semestern och därför kan det vara bra att se på de tips som ges.

Hur man kan klara av jetlagen

Många skulle önska att man kunde ta ett piller som ställde om den inre klockan till lokal tid, men det är ju inte så det fungerar. En hel del kan man dock göra för att hjälpa sig själv. Det finns många tips på hur man kan bota jetlag och därmed göra resandet enklare och smidigare. Många av dessa tips har att göra med ljus, eftersom det är detta som påverkar kroppen och gör att man förstår vilken tid på dagen det är. Bland annat ges rådet att om man reser österut kan det vara bra att stanna inomhus den första morgonen, och inte utsätta sig för direkt solljus. Om detta inte är praktiskt, semestern kanske känns kort nog, så ska man istället se till att ha på sig solglasögon den första eftermiddagen.

Det finns också tillbehör som fungerar som solljuset, typ hörlurar som man ställer in på den tid man önskar och som hjälper hjärnan att anpassa sig lite snabbare. Denna uppfinning är helt fantastisk och fungerar verkligen bra. Istället för att förlora dyrbar tid på att vara trött och hängig så kan man istället gå direkt till det där viktiga mötet eller utnyttja varje minut man har på stranden. Det finns mer information på Succeeders hemsida.

Kroppens förmåga att anpassa sig

Det är inte lätt att resa mellan olika tidszoner, men kroppen har en unik förmåga att hänga med och byta tidpunkt. Ofta får man rådet att så snabbt som möjligt vänja sig vid den nya tiden. Det kan vara lätt att vända på dygnet, sova länge på morgonen eller ta sig en eftermiddagslur, men detta kan bara förlänga problemet. Naturligtvis beror det till viss del på vad man gör på den nya orten, om det är en kort semester kanske det inte spelar så stor roll. Men man kan få så mycket mer ut av sin resa genom att anpassa sig till dygnsrytmen och ta tag i sin jetlag. Expressen skriver här om flera tips för att komma över jetlag.

En del sparar i flera år för att kunna åka på sin drömresa och då är det inte värt att förlora tid på att vara dåsig. Genom att skaffa sig de tillbehör som finns och mer eller mindre tvinga sin kropp att anpassa sig så kommer resan att bli mer behaglig. När man kommer hem så upprepas proceduren, men då har man i alla fall sina minnen som gör det hela lättare att handskas med. Har man rest österut på sin semester så blir det lättare att komma tillbaka, i alla fall rent fysiskt. Att komma tillbaka till en kall och mörk vinter efter ett par veckor i solen är aldrig lätt, men semestern är väl värd omställningen.

Vare sig man reser över flera tidszoner eller bara någon enstaka så är det viktigt att dricka mycket vatten och äta sunt. Vanligtvis så rekommenderar de att man ska avhålla sig från alkohol under längre flygningar och helst äta lätta måltider. Allt detta kan vara en hjälp när man ska överkomma sin jetlag.